Prof. Dr. Eva Nöthen
Overview of areas of research and teaching, courses, curriculum vitae and publications.
Areas of Research and Teaching
-
Sustainable Development and Environmental Education
-
Visuality and Media Education
-
Artistic Research and Aesthetic Education
Prof. Dr. Eva Nöthen
1.018 (221)
Meckenheimer Allee 166
53115 Bonn
Office hours with Prof. Nöthen
Please book an appointment (online or in-person) under this link.
Curriculum Vitae
- Since 03/2023 University of Bonn: Professorship for Geography Education
- 04/2021-02/2023 Goethe University Frankfurt: Research Assistant
- 04/2020-03/2021 Martin Luther University Halle-Wittenberg: Substitute Professorship for Geography Education
- 08/2009-03/2020 Goethe University Frankfurt: Research Assistant
- 09/2006-07/2009 Richard-Wagner-Gymnasium Baden-Baden: Teacher
- 09/2004-07/2006 Seminar for Education and Teacher Training for Gymnasiums Karlsruhe: Teaching Internship
- 04/2001-04/2004 Humboldt University of Berlin: Studies in Geography for Secondary School Teaching
- 10/1996-03/2001 Academy of Fine Arts Karlsruhe: Studies in Art Education for Secondary School Teaching
- B13 (PO 2020): Introduction to Bachelor Thesis: From Idea to Proposal!
- B16 LA (PO 2022): Human, Nature, and Social Transformation
- M3 LA (PO 2022): Tools for a Transformative Geographical Education Practice
- M4 LA (PO 2022): Tools for a Transformative Geographical Education Practice
- B13 (PO 2020): Introduction to Bachelor Thesis: From Idea to Proposal!
- B16 LA (PO 2022): Human, Nature, and Social Transformation
- M4 LA (PO 2022): Preparation and Follow-up of the Internship Semester
- M5 LA (PO 2022): Support of the Internship Semester (Group 1)
- M9 (PO 2020): Introduction to Master Thesis: From Idea to Proposal!
- B16 LA (PO 2022): Society-Environment Relationships in Times of Global Change
- M3 LA (PO 2022): From the Theoretical Foundations of Geography and its Didactics to the Planning and Analysis of Geographical Teaching Units
- M6 LA (PO 2022): Netherlands. Spatial Socialization and (Transformative) Geographical Education in the Context of Climate Change
Teaching
Nöthen, E. & Schreiber, V. (Hg.). (2023). Handbuch Transformative Geographische Bildung. Schlüsselprobleme, Theoriezugänge, Forschungsweisen, Vermittlungspraktiken. Berlin: Springer Spektrum.
Nöthen, E. (2018): Spiegelbilder des Klimawandels. Die Fotografie als Medium in der Umweltbildung. Bielefeld: transcript.
Nöthen, E. & Schlottmann, A. (2023). Stadtgrün – erleben, denken, vermitteln. Exkursionsimpulse für den Frankfurter GrünGürtel. GW-Unterricht, 46 (171), 18–27. https://doi.org/10.1553/gw-unterricht171s18
Neuer, B. & Nöthen, E. (2023). Klimabildung. Politische Rahmungen, didaktische Notwendigkeiten und aktivistische (Selbst-)Bildungspraktiken. DDS – Die Deutsche Schule (2), 131–135. https://doi.org/10.31244/dds.2023.02.06
Dorsch, Christian, Ganswind, F., Nöthen, E. & Pettig, F. (2023). Gemeinsam etwas bewegen. Unterrichtsprojekte für nachhaltige Schulentwicklung im Sinne eines Whole School Approaches planen, durchführen und reflektieren. Praxis Geographie, 53 (5), 10–15.
Wobser, F. & Nöthen, E. (2023). Zum Umgang mit Bildern mit klimaethischer Relevanz. Bilddidaktische Überlegungen zur Bedeutsamkeit der ästhetischen Auseinandersetzung mit Fotografien im Kontext Ethischer Bildung. Ethik+Unterricht (4), 8–12.
Nöthen, E., Miggelbrink, J., Schlottmann, A. (2021): Bildanalyse. – GW-Unterricht 164 (4), 35-48.
Bauer, L., Nöthen, E. (2021): Geographisch-künstlerische Stadtforschung. Ein Drei-Schritt-Verfahren zur Erschließung der Vielheit sozialräumlichen Wissens. – s u b \ u r b a n. zeitschrift für kritische stadtforschung, 9 (3/4), 169-190.
Nöthen, E., Bauer, L. (2021): Soziale Grenzen in der Stadt. Künstlerisch-forschende Annäherung an urbane Fragmentierung. – Praxis Geographie 51(5), 12-15.
Chihab, L., Herrmann, K., Schlottmann, A., Nöthen, E. (2020): Of Skyscrapers and Windmills: Enhancing Intercultural Learning by Utilizing Four Key Spatial Concepts. – The Geography Teacher 17(1), 13-27.
Nöthen, E. (2020): Reif für die Insel! Aber für welche? – Praxis Geographie 50 (1), 29-35.
Nöthen, E. (2018): Visuell vermittelte Geographien. Lernplakate zur kritisch-reflexiven Auseinandersetzung mit Medienbildern. – Praxis Geographie 48 (11), 42-48.
Nöthen, E. (2017): Geographie und Kunst im urbanen Raum. Raum(de)konstruktionen durch ästhetische Interventionen. – geoagenda 24 (4), 12-16.
Nöthen, E. (2016): Klimawandel im Spiegel von Pressefotos. Zur visuellen Konstruktion eines globalen Problemfeldes in der Berichterstattung. – Geographische Rundschau 68 (10), 55-56.
Nöthen, E., Schlottmann, A., Kanwischer, D. (2015): Bild macht Stadt. Eine Unterrichtsanregung zum kritisch-reflexiven Umgang mit alltäglichen Visualisierungen. – geographie heute 36 (324), 26-29.
Nöthen, E., Schlottmann, A. (2015): „Stadt in den Blick genommen“ – Ansätze zur Differenzierung beim Erwerb kritisch-reflexiver visueller Kompetenz. – GW-Unterricht 38 (139), 32-41.
Nöthen, E. (2012): Wenn Umweltschutz zum Spielball wirtschaftlicher Entwicklung wird … – geographie heute 33 (297), 26-33.
Nöthen, E. (2012): Bildern des Klimawandels begegnen. Methodische Annäherungen für Unterricht und Alltag. – Geographie und Schule 36 (199), 20-29.
Busch-Geertsema, A., Lanzendorf, M., Prill, T., Nöthen, E., Schlottmann, A. (2012): Die Science Tour „Bewegte Welt: Mobilität nachhaltig gestalten“. Eine Ideenskizze für einen Schnupperkurs in die Wissenschaft. – Praxis Geographie 42 (2), 44-45.
Wahner, A., Nöthen, E. (2011): Stadt – Skulptur – Relief. Eine Unterrichtseinheit zwischen PC-Pool und Werkraum für Klasse 9/10. – BDK-Mitteilungen 47 (1), 28-31.
Nöthen, E. (2008): Stadtbilder. – Kunst+Unterricht 41 (326/327), 19-23.
Falk, G. C., Nöthen, E. (2004): Lärm! Schüler erforschen mit GIS stadtökologische Phänomene. – Praxis Geographie 34 (2), 35-38.
Schreiber, V. & Nöthen, E. (2023). Transformative geographische Bildung. Einleitung. In E. Nöthen & V. Schreiber (Hg.), Handbuch Transformative Geographische Bildung. Schlüsselprobleme, Theoriezugänge, Forschungsweisen, Vermittlungspraktiken. Berlin: Springer Spektrum, 1-6.
Nöthen, E. & Bauer, L. (2023). Künstlerisch forschen. In E. Nöthen & V. Schreiber (Hg.), Handbuch Transformative Geographische Bildung. Schlüsselprobleme, Theoriezugänge, Forschungsweisen, Vermittlungspraktiken. Berlin: Springer Spektrum. 221-228.
Bauer, L., Boos, P., Martin, S., Nöthen, E. & Reuter, G. (2023). Cycling Spaces im Salon Raumverstehen. Mobilitätspraktiken im Quartier geographisch-künstlerisch beforschen. In K. Singer, M. Neuburger & K. Schmidt (Hg.), Artographies. Kreativ-künstlerische Zugänge zu einer machtkritischen Raumforschung. Bielefeld: transcript, 175–187.
Kollar, I., Laub, J. & Nöthen, E. (2023). Von Bildungsquellen, Wissensströmen und Datenfluten. In F. Pettig & I. Gryl (Hg.), Geographische Bildung in digitalen Kulturen. Perspektiven für Forschung und Lehre. Berlin: Springer Spektrum, 337-348.
Scholzen, N., Nöthen, E., Sprenger, S. (2023): Sprachbewusster Umgang mit Bildern. Scaffolding zu Visualisierungen des Klimawandels. In: Gryl, I., Lehner, M., Fleischhauer, T., Hoffmann, K. W. (Hg.): Geographiedidaktik (Band 1). Heidelberg: Springer, 271-299.
Pettig, F., Nöthen, E. (2023): Mit phänomenologischen Mikrologien im Unterricht forschen. Spuren des Europäischen im Alltag von Schüler*innen erfahrbar machen. In: Gryl, I., Lehner, M., Fleischhauer, T., Hoffmann, K. W. (Hg.): Geographiedidaktik (Band 2). Heidelberg: Springer, 131-142.
Nöthen, E., Klinger, T. (2023): Nachhaltig mobil in der Freizeit? Zugänge der ästhetischen Bildung zu aktuellen Fragen geographischer Mobilitätsforschung. In: Gryl, I., Lehner, M., Fleischhauer, T., Hoffmann, K. W. (Hg.): Geographiedidaktik (Band 2). Heidelberg: Springer, 229-239.
Bauer, L., Nöthen, E. (2022): Kritisches Kartieren als künstlerischer Forschungsmodus. In: Michel, B., Dammann, F. (Hg.): Handbuch Kritisches Kartieren. Braunschweig: transcript, 157-168.
Nöthen, E. (2021): Raumbilder in und durch Medien: Phänomenologisch-semiotischer Zugang zu Fotografien der Klimawandel-Berichterstattungen. In: Kogler, R., Wintzer, J. (Hg.): Raum und Bild. Strategien visueller raumbezogener Forschung. Heidelberg: Springer, 169-182.
Höhne, K., Nöthen, E. (2019): Kunstwerkstatt. In: Hasse, J., Schreiber, V. (Hg.): Räume der Kindheit: Bielefeld: transcript, 201-215.
Jahnke, H., Nöthen, E. (2017): Das Landschaftsbild als Bildungsmedium zwischen Geographie und Kunst. In: Jahnke, H., Schlottmann, A., Dickel, M. (Hg.): Räume visualisieren Münster: MV, 229-246.
Nöthen, E. (2015): RaumBilder und Kunst. In: Schlottmann, A., Miggelbrink, J. (Hg.): Visuelle Geographien. Zur Produktion, Aneignung und Vermittlung von RaumBildern. Bielefeld: transcript, 161-174.
Nöthen, E. (2015): Aesthetic Mapping – Kartographische Reflexion von ästhetischen Erfahrungen während des Reisens. In: Gryl, I. (Hg.): Diercke – Reflexive Kartenarbeit. Methoden und Aufgaben. Braunschweig: Westermann, 201-207.
Nöthen, E. (2010): Stadtbilder – Raumwahrnehmung in Bildender Kunst und Geographie. In: Peez, G. (Hg.): Kunst in der Grundschule fächerverbindend. Hohengehren: Schneider, 46-57.
Nöthen, E. (2013): Ästhetische Bildung. In: Böhn, D. und G. Obermaier (Hg.): Wörterbuch der Geographiedidaktik. Begriffe von A-Z. Braunschweig: Westermann, 16-17.
Nöthen, E., Schlottmann, A. (2013): Bild. In: Böhn, D. und G. Obermaier (Hg.): Wörterbuch der Geographiedidaktik. Begriffe von A-Z. Braunschweig: Westermann, 29-30.
Schlottmann, A., Nöthen, E. (2013): Weltbild, geographisches. In: Böhn, D. und G. Obermaier (Hg.): Wörterbuch der Geographiedidaktik. Begriffe von A-Z. Braunschweig: Westermann, 293-294.
Hornung, N., Korby, W., Kreus, A., Nöthen, E., Planer, K., Rosenthal, T., Schmid, A., Scholliers, M., Thierer, A. (2023): Terra 5/6. Geographie Gymnasium, Stuttgart, Leipzig, Dortmund: Ernst Klett
Beck, C., Brodengeier, E., Hoffmann, T., Nöthen, E., Obermann, H., Rosenthal, T., Schmid, A., Thierer, A. (2019): TERRA 9/10. Geographie. Lehrerband. Stuttgart, Leipzig: Ernst Klett.
Beck, C., Brodengeier, E., Hoffmann, T., Nöthen, E., Obermann, H., Rosenthal, T., Schmid, A., Thierer, A. (2019): TERRA 9/10. Geographie. Schülerbuch. Stuttgart, Leipzig: Ernst Klett.
Beck, C., Brodengeier, E., Hoffmann, T., Nöthen, E., Obermann, H., Rendel, A., Renz, K., Rosenthal, T., Schmid, A., Thierer, A. (2016): TERRA 5/6. Geographie. Arbeitsheft. Stuttgart, Leipzig: Ernst Klett.
Beck, C., Brodengeier, E., Hoffmann, T., Nöthen, E., Obermann, H., Rendel, A., Renz, K., Rosenthal, T., Schmid, A., Thierer, A. (2016): TERRA 5/6. Geographie. Lehrerband. Stuttgart, Leipzig: Ernst Klett.
Beck, C., Brodengeier, E., Hoffmann, T., Nöthen, E., Obermann, H., Rendel, A., Renz, K., Rosenthal, T., Schmid, A., Thierer, A. (2016): TERRA 5/6. Geographie. Schülerbuch. Stuttgart, Leipzig: Ernst Klett.
Beck, C., Brodengeier, E., Hoffmann, T., Nöthen, E., Obermann, H., Rendel, A., Renz, K., Rosenthal, T., Schmid, A., Thierer, A. (2013): TERRA 1. GWG Geographie/Wirtschaft. Arbeitsheft. Stuttgart, Leipzig: Ernst Klett.
Beck, C., Brodengeier, E., Hoffmann, T., Nöthen, E., Obermann, H., Rendel, A., Renz, K., Rosenthal, T., Schmid, A., Thierer, A. (2013): TERRA 1. GWG Geographie/Wirtschaft. Lehrerband. Stuttgart, Leipzig: Ernst Klett.
Beck, C., Brodengeier, E., Hoffmann, T., Nöthen, E., Obermann, H., Rendel, A., Renz, K., Rosenthal, T., Schmid, A., Thierer, A. (2013): TERRA 1. GWG Geographie/Wirtschaft. Schülerbuch. Stuttgart, Leipzig: Ernst Klett.
Beck, C., Brodengeier, E., Frank, F., Hoffmann, T., Nöthen, E., Obermann, H., Rendel, A., Renz, K, Schumacher, F. (2011): TERRA. Kompetenzen entwickeln 5/6. GWG Geographie/Wirtschaft. Lehrerband. Stuttgart, Leipzig: Ernst Klett.
Beck, C., Brodengeier, E., Frank, F., Hoffmann, T., Nöthen, E., Obermann, H., Rendel, A., Renz, K, Schumacher, F. (2011): TERRA. Kompetenzen entwickeln 3/4. GWG Geographie/Wirtschaft. Lehrerband. Stuttgart, Leipzig: Ernst Klett.
Beck, C., Brodengeier, E., Frank, F., Hoffmann, T., Nöthen, E., Obermann, H., Rendel, A., Renz, K, Schumacher, F. (2010): TERRA. Kompetenzen entwickeln 2. GWG Geographie/Wirtschaft. Lehrerband. Stuttgart, Leipzig: Ernst Klett.
Beck, C., Brodengeier, E., Frank, F., Hoffmann, T., Nöthen, E., Obermann, H., Rendel, A., Renz, K, Schumacher, F. (2010): TERRA. Kompetenzen entwickeln 1. GWG Geographie/Wirtschaft. Lehrerband. Stuttgart, Leipzig: Ernst Klett.
- Unearthing Atlanta’s Past: Learning Urban History with Collaborative Digital Projects
Duration: 2024-2026
Leadership: Prof. Dr. Christina Crawford (Emory University, Atlanta, USA), Prof. Dr. Eva Nöthen (Universität Bonn, Bonn, DE)
Funding: Collaborative Research Grants