Prof. Dr. Eva Nöthen

Overview of areas of research and teaching, courses, curriculum vitae and publications.

Areas of Research and Teaching

  • Sustainable Development and Environmental Education

  • Visuality and Media Education

  • Artistic Research and Aesthetic Education

Avatar Nöthen

Prof. Dr. Eva Nöthen

Head of Reasearch Group

1.018 (221)

Meckenheimer Allee 166

53115 Bonn


Office hours with Prof. Nöthen

Please book an appointment (online or in-person) under this link.


Curriculum Vitae

  • Since 03/2023 University of Bonn: Professorship for Geography Education
  • 04/2021-02/2023 Goethe University Frankfurt: Research Assistant
  • 04/2020-03/2021 Martin Luther University Halle-Wittenberg: Substitute Professorship for Geography Education
  • 08/2009-03/2020 Goethe University Frankfurt: Research Assistant
  • 09/2006-07/2009 Richard-Wagner-Gymnasium Baden-Baden: Teacher
  • 09/2004-07/2006 Seminar for Education and Teacher Training for Gymnasiums Karlsruhe: Teaching Internship
  • 04/2001-04/2004 Humboldt University of Berlin: Studies in Geography for Secondary School Teaching
  • 10/1996-03/2001 Academy of Fine Arts Karlsruhe: Studies in Art Education for Secondary School Teaching

  • B13 (PO 2020): Introduction to Bachelor Thesis: From Idea to Proposal!
  • B16 LA (PO 2022): Human, Nature, and Social Transformation
  • M3 LA (PO 2022): Tools for a Transformative Geographical Education Practice
  • M4 LA (PO 2022): Tools for a Transformative Geographical Education Practice

  • B13 (PO 2020): Introduction to Bachelor Thesis: From Idea to Proposal!
  • B16 LA (PO 2022): Human, Nature, and Social Transformation
  • M4 LA (PO 2022): Preparation and Follow-up of the Internship Semester
  • M5 LA (PO 2022): Support of the Internship Semester (Group 1)
  • M9 (PO 2020): Introduction to Master Thesis: From Idea to Proposal!
  • B16 LA (PO 2022): Society-Environment Relationships in Times of Global Change
  • M3 LA (PO 2022): From the Theoretical Foundations of Geography and its Didactics to the Planning and Analysis of Geographical Teaching Units
  • M6 LA (PO 2022): Netherlands. Spatial Socialization and (Transformative) Geographical Education in the Context of Climate Change

Teaching


Publications

Nöthen, E. & Schreiber, V. (Hg.). (2023). Handbuch Transformative Geographische Bildung. Schlüsselprobleme, Theoriezugänge, Forschungsweisen, Vermittlungspraktiken. Berlin: Springer Spektrum.

Nöthen, E. (2018): Spiegelbilder des Klimawandels. Die Fotografie als Medium in der Umweltbildung. Bielefeld: transcript.

Nöthen, E. & Schlottmann, A. (2023). Stadtgrün – erleben, denken, vermitteln. Exkursionsimpulse für den Frankfurter GrünGürtel. GW-Unterricht, 46 (171), 18–27. https://doi.org/10.1553/gw-unterricht171s18

Neuer, B. & Nöthen, E. (2023). Klimabildung. Politische Rahmungen, didaktische Notwendigkeiten und aktivistische (Selbst-)Bildungspraktiken. DDS – Die Deutsche Schule (2), 131–135. https://doi.org/10.31244/dds.2023.02.06

Dorsch, Christian, Ganswind, F., Nöthen, E. & Pettig, F. (2023). Gemeinsam etwas bewegen. Unterrichtsprojekte für nachhaltige Schulentwicklung im Sinne eines Whole School Approaches planen, durchführen und reflektieren. Praxis Geographie, 53 (5), 10–15.

Wobser, F. & Nöthen, E. (2023). Zum Umgang mit Bildern mit klimaethischer Relevanz. Bilddidaktische Überlegungen zur Bedeutsamkeit der ästhetischen Auseinandersetzung mit Fotografien im Kontext Ethischer Bildung. Ethik+Unterricht (4), 8–12.

Nöthen, E., Miggelbrink, J., Schlottmann, A. (2021): Bildanalyse. – GW-Unterricht 164 (4), 35-48.

Bauer, L., Nöthen, E. (2021): Geographisch-künstlerische Stadtforschung. Ein Drei-Schritt-Verfahren zur Erschließung der Vielheit sozialräumlichen Wissens. – s u b \ u r b a n. zeitschrift für kritische stadtforschung, 9 (3/4), 169-190.

Nöthen, E., Bauer, L. (2021): Soziale Grenzen in der Stadt. Künstlerisch-forschende Annäherung an urbane Fragmentierung. – Praxis Geographie 51(5), 12-15.

Chihab, L., Herrmann, K., Schlottmann, A., Nöthen, E. (2020): Of Skyscrapers and Windmills: Enhancing Intercultural Learning by Utilizing Four Key Spatial Concepts. – The Geography Teacher 17(1), 13-27.

Nöthen, E. (2020): Reif für die Insel! Aber für welche? – Praxis Geographie 50 (1), 29-35.

Nöthen, E. (2018): Visuell vermittelte Geographien. Lernplakate zur kritisch-reflexiven Auseinandersetzung mit Medienbildern. – Praxis Geographie 48 (11), 42-48.

Nöthen, E. (2017): Geographie und Kunst im urbanen Raum. Raum(de)konstruktionen durch ästhetische Interventionen. – geoagenda 24 (4), 12-16.

Nöthen, E. (2016): Klimawandel im Spiegel von Pressefotos. Zur visuellen Konstruktion eines globalen Problemfeldes in der Berichterstattung. – Geographische Rundschau 68 (10), 55-56.

Nöthen, E., Schlottmann, A., Kanwischer, D. (2015): Bild macht Stadt. Eine Unterrichtsanregung zum kritisch-reflexiven Umgang mit alltäglichen Visualisierungen. – geographie heute 36 (324), 26-29.

Nöthen, E., Schlottmann, A. (2015): „Stadt in den Blick genommen“ – Ansätze zur Differenzierung beim Erwerb kritisch-reflexiver visueller Kompetenz. – GW-Unterricht 38 (139), 32-41.

Nöthen, E. (2012): Wenn Umweltschutz zum Spielball wirtschaftlicher Entwicklung wird … – geographie heute 33 (297), 26-33.

Nöthen, E. (2012): Bildern des Klimawandels begegnen. Methodische Annäherungen für Unterricht und Alltag. – Geographie und Schule 36 (199), 20-29.

Busch-Geertsema, A., Lanzendorf, M., Prill, T., Nöthen, E., Schlottmann, A. (2012): Die Science Tour „Bewegte Welt: Mobilität nachhaltig gestalten“. Eine Ideenskizze für einen Schnupperkurs in die Wissenschaft. – Praxis Geographie 42 (2), 44-45.

Wahner, A., Nöthen, E. (2011): Stadt – Skulptur – Relief. Eine Unterrichtseinheit zwischen PC-Pool und Werkraum für Klasse 9/10. – BDK-Mitteilungen 47 (1), 28-31.

Nöthen, E. (2008): Stadtbilder. – Kunst+Unterricht 41 (326/327), 19-23.

Falk, G. C., Nöthen, E. (2004): Lärm! Schüler erforschen mit GIS stadtökologische Phänomene. – Praxis Geographie 34 (2), 35-38.

Schreiber, V. & Nöthen, E. (2023). Transformative geographische Bildung. Einleitung. In E. Nöthen & V. Schreiber (Hg.), Handbuch Transformative Geographische Bildung. Schlüsselprobleme, Theoriezugänge, Forschungsweisen, Vermittlungspraktiken. Berlin: Springer Spektrum, 1-6.

Nöthen, E. & Bauer, L. (2023). Künstlerisch forschen. In E. Nöthen & V. Schreiber (Hg.), Handbuch Transformative Geographische Bildung. Schlüsselprobleme, Theoriezugänge, Forschungsweisen, Vermittlungspraktiken. Berlin: Springer Spektrum. 221-228.

Bauer, L., Boos, P., Martin, S., Nöthen, E. & Reuter, G. (2023). Cycling Spaces im Salon Raumverstehen. Mobilitätspraktiken im Quartier geographisch-künstlerisch beforschen. In K. Singer, M. Neuburger & K. Schmidt (Hg.), Artographies. Kreativ-künstlerische Zugänge zu einer machtkritischen Raumforschung. Bielefeld: transcript, 175–187.

Kollar, I., Laub, J. & Nöthen, E. (2023). Von Bildungsquellen, Wissensströmen und Datenfluten. In F. Pettig & I. Gryl (Hg.), Geographische Bildung in digitalen Kulturen. Perspektiven für Forschung und Lehre. Berlin: Springer Spektrum, 337-348.

Scholzen, N., Nöthen, E., Sprenger, S. (2023): Sprachbewusster Umgang mit Bildern. Scaffolding zu Visualisierungen des Klimawandels. In: Gryl, I., Lehner, M., Fleischhauer, T., Hoffmann, K. W. (Hg.): Geographiedidaktik (Band 1). Heidelberg: Springer, 271-299.

Pettig, F., Nöthen, E. (2023): Mit phänomenologischen Mikrologien im Unterricht forschen. Spuren des Europäischen im Alltag von Schüler*innen erfahrbar machen. In: Gryl, I., Lehner, M., Fleischhauer, T., Hoffmann, K. W. (Hg.): Geographiedidaktik (Band 2). Heidelberg: Springer, 131-142.

Nöthen, E., Klinger, T. (2023): Nachhaltig mobil in der Freizeit? Zugänge der ästhetischen Bildung zu aktuellen Fragen geographischer Mobilitätsforschung. In: Gryl, I., Lehner, M., Fleischhauer, T., Hoffmann, K. W. (Hg.): Geographiedidaktik (Band 2). Heidelberg: Springer, 229-239.

Bauer, L., Nöthen, E. (2022): Kritisches Kartieren als künstlerischer Forschungsmodus. In: Michel, B., Dammann, F. (Hg.): Handbuch Kritisches Kartieren. Braunschweig: transcript, 157-168.

Nöthen, E. (2021): Raumbilder in und durch Medien: Phänomenologisch-semiotischer Zugang zu Fotografien der Klimawandel-Berichterstattungen. In: Kogler, R., Wintzer, J. (Hg.): Raum und Bild. Strategien visueller raumbezogener Forschung. Heidelberg: Springer, 169-182.

Höhne, K., Nöthen, E. (2019): Kunstwerkstatt. In: Hasse, J., Schreiber, V. (Hg.): Räume der Kindheit: Bielefeld: transcript, 201-215.

Jahnke, H., Nöthen, E. (2017): Das Landschaftsbild als Bildungsmedium zwischen Geographie und Kunst. In: Jahnke, H., Schlottmann, A., Dickel, M. (Hg.): Räume visualisieren Münster: MV, 229-246.

Nöthen, E. (2015): RaumBilder und Kunst. In: Schlottmann, A., Miggelbrink, J. (Hg.): Visuelle Geographien. Zur Produktion, Aneignung und Vermittlung von RaumBildern. Bielefeld: transcript, 161-174.

Nöthen, E. (2015): Aesthetic Mapping – Kartographische Reflexion von ästhetischen Erfahrungen während des Reisens. In: Gryl, I. (Hg.): Diercke – Reflexive Kartenarbeit. Methoden und Aufgaben. Braunschweig: Westermann, 201-207.

Nöthen, E. (2010): Stadtbilder – Raumwahrnehmung in Bildender Kunst und Geographie. In: Peez, G. (Hg.): Kunst in der Grundschule fächerverbindend. Hohengehren: Schneider, 46-57.

Nöthen, E. (2013): Ästhetische Bildung. In: Böhn, D. und G. Obermaier (Hg.): Wörterbuch der Geographiedidaktik. Begriffe von A-Z. Braunschweig: Westermann, 16-17.

Nöthen, E., Schlottmann, A. (2013): Bild. In: Böhn, D. und G. Obermaier (Hg.): Wörterbuch der Geographiedidaktik. Begriffe von A-Z. Braunschweig: Westermann, 29-30.

Schlottmann, A., Nöthen, E. (2013): Weltbild, geographisches. In: Böhn, D. und G. Obermaier (Hg.): Wörterbuch der Geographiedidaktik. Begriffe von A-Z. Braunschweig: Westermann, 293-294.

Hornung, N., Korby, W., Kreus, A., Nöthen, E., Planer, K., Rosenthal, T., Schmid, A., Scholliers, M., Thierer, A. (2023): Terra 5/6. Geographie Gymnasium, Stuttgart, Leipzig, Dortmund: Ernst Klett

Beck, C., Brodengeier, E., Hoffmann, T., Nöthen, E., Obermann, H., Rosenthal, T., Schmid, A., Thierer, A. (2019): TERRA 9/10. Geographie. Lehrerband. Stuttgart, Leipzig: Ernst Klett.

Beck, C., Brodengeier, E., Hoffmann, T., Nöthen, E., Obermann, H., Rosenthal, T., Schmid, A., Thierer, A. (2019): TERRA 9/10. Geographie. Schülerbuch. Stuttgart, Leipzig: Ernst Klett.

Beck, C., Brodengeier, E., Hoffmann, T., Nöthen, E., Obermann, H., Rendel, A., Renz, K., Rosenthal, T., Schmid, A., Thierer, A. (2016): TERRA 5/6. Geographie. Arbeitsheft. Stuttgart, Leipzig: Ernst Klett.

Beck, C., Brodengeier, E., Hoffmann, T., Nöthen, E., Obermann, H., Rendel, A., Renz, K., Rosenthal, T., Schmid, A., Thierer, A. (2016): TERRA 5/6. Geographie. Lehrerband. Stuttgart, Leipzig: Ernst Klett.

Beck, C., Brodengeier, E., Hoffmann, T., Nöthen, E., Obermann, H., Rendel, A., Renz, K., Rosenthal, T., Schmid, A., Thierer, A. (2016): TERRA 5/6. Geographie. Schülerbuch. Stuttgart, Leipzig: Ernst Klett.

Beck, C., Brodengeier, E., Hoffmann, T., Nöthen, E., Obermann, H., Rendel, A., Renz, K., Rosenthal, T., Schmid, A., Thierer, A. (2013): TERRA 1. GWG Geographie/Wirtschaft. Arbeitsheft. Stuttgart, Leipzig: Ernst Klett.

Beck, C., Brodengeier, E., Hoffmann, T., Nöthen, E., Obermann, H., Rendel, A., Renz, K., Rosenthal, T., Schmid, A., Thierer, A. (2013): TERRA 1. GWG Geographie/Wirtschaft. Lehrerband. Stuttgart, Leipzig: Ernst Klett.

Beck, C., Brodengeier, E., Hoffmann, T., Nöthen, E., Obermann, H., Rendel, A., Renz, K., Rosenthal, T., Schmid, A., Thierer, A. (2013): TERRA 1. GWG Geographie/Wirtschaft. Schülerbuch. Stuttgart, Leipzig: Ernst Klett.

Beck, C., Brodengeier, E., Frank, F., Hoffmann, T., Nöthen, E., Obermann, H., Rendel, A., Renz, K, Schumacher, F. (2011): TERRA. Kompetenzen entwickeln 5/6. GWG Geographie/Wirtschaft. Lehrerband. Stuttgart, Leipzig: Ernst Klett.

Beck, C., Brodengeier, E., Frank, F., Hoffmann, T., Nöthen, E., Obermann, H., Rendel, A., Renz, K, Schumacher, F. (2011): TERRA. Kompetenzen entwickeln 3/4. GWG Geographie/Wirtschaft. Lehrerband. Stuttgart, Leipzig: Ernst Klett.

Beck, C., Brodengeier, E., Frank, F., Hoffmann, T., Nöthen, E., Obermann, H., Rendel, A., Renz, K, Schumacher, F. (2010): TERRA. Kompetenzen entwickeln 2. GWG Geographie/Wirtschaft. Lehrerband. Stuttgart, Leipzig: Ernst Klett.

Beck, C., Brodengeier, E., Frank, F., Hoffmann, T., Nöthen, E., Obermann, H., Rendel, A., Renz, K, Schumacher, F. (2010): TERRA. Kompetenzen entwickeln 1. GWG Geographie/Wirtschaft. Lehrerband. Stuttgart, Leipzig: Ernst Klett.


  •  Unearthing Atlanta’s Past: Learning Urban History with Collaborative Digital Projects
    Duration: 2024-2026
    Leadership: Prof. Dr. Christina Crawford (Emory University, Atlanta, USA), Prof. Dr. Eva Nöthen (Universität Bonn, Bonn, DE)
    Funding: Collaborative Research Grants

Research projects and Funding

Wird geladen